JAL 2. Değişkenler, Sabitler ve Rumuzlar (Alias)

Değişkenler programlama dillerinin vazgeçilmez ögelerindendir. Değişkenler program yazarken, bellek konumlarının adres sayılarını kullanmak yerine benzersiz bir adla ilişkilendirip bu konumlar üzerinde veri organizasyonu yapmamızı sağlar. Biz insanlar için adlarla çalışmak sayılarla çalışmaktan daha kolaydır.
Örneğin arkadaşlarımızın telefon numaralarını telefonumuza yalnızca numara olarak değil, onları adlandırarak saklar, o numaralardan her arama geldiğinde numaraları görmek yerine ilgili arkadaşımızın adlarını görürüz. Adlandırarak saklarız çünkü adları anımsamak sayıları anımsamaktan daha kolaydır.
Aynı şey programlama için de geçerlidir. Bazı uygulamalarda her biri farklı amaçlar için (ör. sayım, yedekleme, biriktirme vb.) onlarca belki de yüzlerce bellek konumu kullanmamız gerekebilir.
8-Bit mikrodenetleyicilerde bellek konumları genelde 0x2C
, 0x8A
, 0xFF
gibi on altılık
tabanda sayılarla adlandırılmıştır (aslında adreslenmiştir). Farklı amaçlarla kullanmak
isteyeceğimiz bu bellek konumlarını sayı adlarıyla kullanmak, yazdığımız programın bizim
açımızdan okunmasını zorlaştırır. İşte burada derleyicilerin bir güzelliği olan değişkenler büyük
rol üstlenirler.
Örneğin sayac1 = 5
ve 0x8A = 5
kodlarında sayac1
, 0x8A
’ya göre bizim açımızdan daha
okunaklı ve akılda kalıcı olacaktır. Derleyici tanımladığımız her değişken adını türüne bağlı
olarak gerektiği kadar bellek konumlarıyla otomatik olarak ilişkilendirerek bizleri anlaması
zor sayı yığınından kurtarır.
Benzeri dillerde olduğu gibi JAL dili de kendi değişken türleri yapısına sahiptir. Bir kaç farklılık dışında diğer dillerdeki veri türlerine benzer sayılır. Sonraki yazıda değişken veri türlerini daha yakından ve ayrıntılı inceleyeceğiz.